Melbourne met Tom en Robin - Reisverslag uit Beechworth, Australië van Bernard Bierwolf - WaarBenJij.nu Melbourne met Tom en Robin - Reisverslag uit Beechworth, Australië van Bernard Bierwolf - WaarBenJij.nu

Melbourne met Tom en Robin

Blijf op de hoogte en volg Bernard

16 Januari 2019 | Australië, Beechworth

lieve lezers, Vanmorgen zijn we om 8 uur gaan wandelen richting St.Kilda, een deel van Malbourne, de plaats waar Fiona een tijdje werkte en woonde toen ze in 1999 voor een jaar, in Australië was. Het was een klein uurtje lopen langs het strand toen we bij het luna park aan kwamen, dat is een klein pretpark met een achtbaan en nog veel meer leuke attracties, aan de voorkant is het goed te herkennen aan de grote clowns kop waarbij je door zijn mont het park betreedt. Verder lopend kwamen we bij Fitzroy street waar het Italiaanse restaurant zit waar Fiona werkte, maar helaas was het nog gesloten, zo vroeg. We zijn toen eerst op zoek gegaan naar een goed kop koffie en wat te eten, en daarna zijn we richting de tramhalte gelopen en hebben we eerst onderweg een dagkaart voor de tram gekocht van 20 a$ per persoon (tikt lekker aan zo) waar na we de tram naar het centrum van Melbourne hebben genomen.Dat is trouwens nog best een hele afstand, meer dan 10 km. minstens. Bij de rand van het centrum aangekomen zijn we op de gratis (dat dan weer wel) cityline gestapt die, rond het centrum, langs alle bezienswaardigheden rijd. We waren, na 25 minuten gewacht te hebben, net van plan om te gaan lopen, toen hij kwam. Je kon wel zien dat het gratis was, de tram zat noki noki vol. Ons doel was om Victoria market te bezoeken, dus toen de tram daar dicht in de buurt was zijn we uitgestapt en verder gaan lopen via Elizabeth Street naar de markt.
Queen Victoria market is een groot overdekt complex met honderden kramen, van alle soorten groenten en fruit, tot vis en vlees, om nog maar te zwijgen van alle kleding en huishouden spullen aan toe. Natuurlijk hebben ze er ook schoenen en natuurlijk de befaamde Australische UGGS. Je kan er uren rondlopen en steeds iets anders ontdekken. Voor de kayak trip volgende week had ik nog wat spullen nodig, zoals een broek met lange pijpen van dunne stof zodat hij snel opdroogt na het varen en een petje met een hals en oren bescherming doek aan de achterkant, en natuurlijk een muskietennetje wat je er overheen kan doen, niet erg charmant zo alles bij elkaar, maar wel nodig.
Na dat we alles hadden wat we nodig hadden, zijn we weer via Elizabeth street naar het oudere stads gedeelte gelopen. Toe ik hier elf jaar geleden was viel het me op hoe vriendelijk en mooi het er hier uitzag, hele mooie oude huizen en gebouwen met een France inslag, Melbourne werd vroeger ookwel het " Parijs van Australië " genoemd omdat er dankzij de goud vondsten heel mooie en dure gebouwen werden gebouwd. Maar als ik nu zie hoe men deze gebouwen verwaarloosd en zelfs afbreekt, om er grote torenhoge gebouwen neer te zetten doet mijn hart pijn. Uiteindelijk zijn we naar de oever van de Yarra river toe gelopen om daar op een drijvend terras van een drankje en een wel verdiend hapje te genieten. Deze rivier loopt door het hart van Melbourne en de boten met toeristen varen af en aan, tussen de zwarte zwanen door. Hier na zijn we op de trein gestapt richting Elsternwick, een stadion in de buurt bij Toms huis, die ons daar oppikte. Als dank voor de gastvrijheid hebben we onderweg nog even een lekkere fles gekoelde wijn gekocht, die vervolgen meteen open moest volgens onze gastheer, om dat hij anders te warm zou worden,( je kan maar een reden verzinnen, niet? ). Voor de avond had Robin een tafeltje gereserveerd in een koreaans restaurant, waar we om halfacht verwacht werden, het was werkelijk heerlijk, de dumplings en een heerlijke boule met rijst, groente en stukjes vlees, en dat allemaal traditioneel naar binnen gewerkt met de bijgeleverde stokjes.
Van ochtend zijn we weer een stuk gaan lopen, maar nu de andere kant op richting Middle Brighton, een plaats iets verder op aan Port Phillip Bay, waar Melbourne aan ligt. Deze plaats is bekend om alle milljoenaires die daar een huisje aa
n het strand hebben, je weet niet wat je ziet zo groot. Vervolgens hebben we daar op een terras aan het water een koffie genuttigd en een klein ontbijten gegeten. We zijn hierna terug gelopen hebben vervolgens ons weer klaar gemaakt voor de terug reis naar Beechworth, na drie en een half uur waren we weer veilig thuis, ik zeg dit omdat er onderweg een grote dode kangeroe langs de weg lag, als je die voorop je auto hebt moet je maar afwachten hoe dat afloopt, je auto is in iedergeval totaloss.
Beste volgens dit was het weer voor even, de genen die goed opletten zullen zeggen, maar we missen twee dagen, zondag en maandag. Dat klopt, ik had het hele verhaal over het wijnbottelen en de rest al in getikt, toen mijn tablet het zelfstandig liet verdwijnen in het niets, dus jullie houden het tegoed, tabe.

• 16 Januari 2019 - 09:48

Trees En Fred:

Hoi Bernard,

Inderdaad dacht ik waar blijft “het verhaal”.
    Ik wist gewoon niet wat ik met Mn overgebleven tijd moest doen

• 16 Januari 2019 - 09:55

Trees En Fred:

Verdorie, er wordt steeds maar de helft geplaatst.
    Wilde je nog zeggen dat je bot vangt bij degene die bij mij op visite was....
    Ze heeft al een vriendje❤️
    Gr Trees en Fred

• 16 Januari 2019 - 10:39

Saskia:

Ha lieverd,

Fijn dat het weer gelukt is om iets te plaatsen op je blog.
    Maak je niet te druk als het vanzelf verdwenen is, kost alleen maar energie ;)
    Wat een heerlijke vakantie heb je zo, alleen maar leuke dingen, ( niet voor de dode kangoeroe dan)
    Als Terschelling straks maar niet tegenvalt voor je!
    Geef Lanie en Brian een big hug van mij, omdat ze je zo lekker vertroetelen.

X, Sas